Fastball 45

20 november 2019 - Rosedale, Nieuw-Zeeland

Je zal het niet geloven, maar binnen een maand heb ik mijn tv debuut gemaakt hier! De softbal bond en sportkanaal hebben samen het concept fastball 45 opgezet om softbal te promoten en hopelijk meer jeugd enthousiast te krijgen. Het is een toernooi dat 3 weken duurt en elke week speel je als team een wedstrijd. De wedstrijden zijn altijd 45 minuten en of op vrijdag- of zaterdagavond. Natuurlijk hebben ze wat speciale regels gemaakt zodat het leuker is voor het publiek.

De speciale regels zijn:

* Elke inning begint er een loper op het honk. In de 1e inning iemand op 1, de 2e inning iemand op 2, 3e inning 1 en 2 bezet en de 4e inning honken vol.

* Ipv 4 wijd wordt het 3 wijd om naar 1 te mogen.

* Je hebt 4 nullen nodig om de inning uit te komen.

* Bij een dubbelspel kom je gelijk de inning uit.

* Bij een succesvolle squeezeplay wordt het binnengelopen punt verdubbeld

* Je mag je honk los als de arm van de pitcher op 9 uur is. (Dit is voor de scheids met het blote oog heel moeilijk te zien, dus daar maakt iedereen uiteraard gebruik van.

* Je kan een powerplay inzetten voor 2 opvolgende slagvrouwen. Hierbij moet het team in het veld een speler kiezen die voor 2 slagvrouwen aan de kant wordt gezet en alleen mag toekijken.

Voor de rest hebben ze vuurkanonnen op de dug-outs gezet om wat special effects te creëren.

Wij hebben er nu 2 wedstrijden opzitten en helaas geen winst behaalt. Wij begonnen met de allereerste wedstrijd van het toernooi en waren nog een beetje aan het zoeken hoe de regels precies te werk gingen. Voor we het wisten waren de 45 minuten om en was de wedstrijd direct afgelopen. Wel kregen we pizza van de organisatie na de wedstrijd. Afgelopen zaterdag was de 2e ronde voor ons. We hadden er al een normale wedstrijd opzitten die dag, dus sommige hadden een lager energielevel dan de week ervoor. Helaas zorgden fouten ervoor dat we ook deze wedstrijd verloren. Vrijdag is de laatste wedstrijd en die is tegen de beste slagploeg van de competitie, dus het zal ons veel moeite gaan kosten om hen te verslaan.

Gelukkig is het vooral een leuke ervaring en ook leuk om met de speciale regels te spelen voor een keertje!

1. A kramer:
    22 november 2019
    hallo daar aan de andere kant van de aardbol.hoe is het met je?We lezen steeds maar over softbal maar willen wel eens weten hoe of het met jouw gaat Heb je nog geen heimwee naar Sinterklaas?En ben je al aan her werk?Bij ons gaat alles zijn gangetje.Het heeft al een klein beetje gevroren dus auto ruiten krabben.Is het bij jullie al volop zomer?Hopen dat we van je horen groetjes en veel liefs van o en o kramer